5 consumententrends waar je niet omheen kunt
Maak duurzaamheid onderdeel van je marketingplan

Steden, winkelkernen en andere gebieden moeten continu oog hebben voor de wensen en behoeften van hun bewoners en bezoekers. Steeds vaker hebben die wensen te maken met duurzaamheid. Onderzoek naar consumentengedrag laat zien dat de grote meerderheid van de mensen graag wil dat bedrijven en organisaties – en dus ook gebieden – een positieve impact hebben op de maatschappij. Wil je dat jouw gebied relevant is en blijft voor de doelgroepen, dan zul je aan deze wens invulling moeten geven. Dit zijn de 5 trends waar je niet omheen kunt:

1. Liever duurzaam consumeren

De meeste klanten hechten steeds meer waarde aan duurzaamheid. Een kritische houding ten opzichte van productiemethoden en recycling van materialen is allang niet meer alleen iets voor activisten, maar juist ook voor het mainstream publiek. De coronacrisis heeft hier nog eens een handje bij geholpen. Vier op de tien consumenten geeft aan bewuster en duurzamer te zijn gaan consumeren door de pandemie en maar liefst driekwart van de consumenten wil graag dat bedrijven positief bijdragen aan de maatschappij. Ruim de helft let hier ook op bij het doen van aankopen. Als je als winkelgebied laat zien dat je oog hebt voor mens en maatschappij zorgt dit voor meer vertrouwen en tevredenheid bij de klant. Let er dus op dat je in de communicatie (extra) aandacht schenkt aan ondernemers, producten, diensten en aspecten in het gebied die zich door duurzame innovaties onderscheiden.

Schrijf je in!

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Vier tot zes keer per jaar ontvang je onze nieuwsbrief. Dan delen we vergelijkbare content, inspirerende cases en nodigen je uit voor webinars.
Schrijf je in!

2. Waarden en normen

Steeds meer mensen zijn zich bewust van hun eigen verantwoordelijkheid maar vooral ook die van bedrijven en organisaties om een betere wereld te creëren. Er is een groeiend ethisch besef, waarin waarden en normen weer de voorhand krijgen. Het nemen van je verantwoordelijkheid gaat verder dan alleen het voldoen aan wetgeving (denk aan de rechtszaak tussen Shell en Milieudefensie onlangs). We zien een stijging van het aantal social enterprises en bedrijven die hun maatschappelijke missie vooropstellen. Wie ben je? Waar sta je voor? Dat is wat de consument van vandaag wil weten van een bedrijf of organisatie, maar ook van een merk, ondernemer of (winkel)gebied. Het ontdekken, schrijven en vertellen van je verhaal is nu belangrijker dan ooit.

3. Verduurzamen voor leefbaarheid

In 2050 zal de wereldbevolking uit tien miljard mensen bestaan. Twee derde woont dan in stedelijke gebieden, die zich zullen moeten voorbereiden op de gevolgen van klimaatverandering. Om de leefbaarheid in steden te bevorderen worden er nieuwe eisen gesteld aan mobiliteit, wonen, recreatie, natuurbehoud, energie- en voedselvoorziening. Je ziet nu al dat steden met elkaar concurreren wie het eerst klimaatneutraal of circulair zal zijn. Zo kondigde de gemeente Amsterdam onlangs aan dat het reclame van fossiele bedrijven in de metro gaat weren. Inwoners worden gestimuleerd duurzamer te leven. We zien bijvoorbeeld initiatieven als tegelwippen, groene daken en urban farming. Steden en (winkel)gebieden kunnen zich door dit soort initiatieven laten inspireren voor hun evenementen- en activiteitenprogramma. Hierbij moedigen ze consumenten aan om na te denken over hun consumptiegedrag en het zorgen voor een betere toekomst.

4. Van fast naar slow

Als er één sector is waar naarstig gezocht moet worden naar duurzame oplossingen, dan is dat wel de mode- en kledingindustrie. Hier wordt op jaarbasis meer CO2 uitgestoten dan in de internationale luchtvaart en zeetransport samen. Geen wonder dus dat consumenten steeds kritischer kijken naar de manier waarop hun garderobe wordt geproduceerd en merken selecteren die ervoor kiezen dit op een duurzame manier te doen. Steeds meer kledingmerken zetten in op een eerlijke beloning, circulariteit en kwaliteit om de levensduur van kleding te verlengen. Tegelijkertijd zien we in winkelgebieden ondernemers verschijnen die tweedehandskleding aanbieden of kleding repareren. Ook kleine ateliers waarin stoffen, leer of andere materialen worden hergebruikt voor tassen of andere accessoires zijn populair. Vaak kun je daar je eigen accessoire mee helpen ontwerpen. Hoewel ze vaak eerst als pop-up store worden ingezet, geeft dit type ondernemingen een winkelgebied kleur en versterken ze het gevoel van morele verantwoordelijkheid, waar de consument zich prettig bij voelt.

5. Transparantie en co-creatie

Mensen willen graag invloed hebben op hun leefomgeving. Ze vinden het prettig om bij te kunnen dragen aan duurzame oplossingen. Laat bewoners, bezoekers of consumenten in jouw gebied daarom meedenken en zelf met initiatieven komen. Als het gaat om een duurzamere omgeving, stel dan met elkaar haalbare doelen vast en inventariseer welke ideeën er leven en concreet kunnen worden gemaakt. Maar ook een duurzamer aanbod in een winkelgebied of een evenementenprogramma kun je in co-creatie samenstellen. Zo creëer je loyale, betrokken klanten. Daarnaast is het belangrijk dat je de consument betrokken houdt door helder te zijn in de communicatie. ‘Be good and tell it’, zei Henry Ford ooit al eens. Zorg voor zichtbaarheid en transparantie. De consument zal je er dankbaar voor zijn.

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!