MagicPlaces®-methode

KOM BIJ ONS WERKEN
MagicPlaces®-methode © Urban Solutions gebiedsmarketing I vastgoedmarketing

De MagicPlaces®-methode

Urban Solutions weet uit jarenlange ervaring wat steden en gebieden succesvol maakt. Deze ‘lessons learned’ vormen de basis voor onze MagicPlaces®-methode. Effectieve gebiedsmarketing, waarin wij gemeenten, vastgoedbedrijven, retailers en andere ondernemers helpen om van hun stad of gebied een MagicPlace® te maken. Placemaking – placebranding met duurzaam resultaat: tevreden bewoners, enthousiaste bezoekers, succesvolle ondernemers. Onder andere door een onderscheidende positionering, die maakt dat de beoogde doelgroepen niet meer om hen heen kunnen, omdat ze onweerstaanbaar aantrekkelijk en van betekenis zijn. Maar ook door te kiezen voor een aansprekend profiel dat gedragen wordt door de stakeholders in het gebied. Zij zijn immers de ambassadeurs die dit profiel elke dag uitdragen.

Wat is een MagicPlace®?

MagicPlaces® hebben een magische X-factor, die maakt dat mensen verliefd op ze worden, er vaker terug willen komen en over ze gaan praten. De X-factor gaat nooit over de hoeveelheid winkels of horecagelegenheden die je ergens vindt, over het aantal parkeerplaatsen of de goede bereikbaarheid. Een echte X-factor speelt in op emoties. Wat is de emotionele betekenis van een plek voor de bezoeker en gebruiker? Je vindt het vaak in een combinatie van facetten als herinneringen, geschiedenis, sfeer, eerlijkheid, gastvrijheid, ontmoetingen, duurzaamheid, vertrouwen, betrokkenheid. Als je de X-factor eenmaal hebt gevonden, kun je een verhaal vertellen en heb je een perfecte basis gelegd voor de marketingstrategie.

Hoe maak je een MagicPlace®?

De MagicPlaces®-methode onderzoekt de X-factor en bouwt op basis hiervan een merk. Wat is de sociale meerwaarde? Die vraag staat altijd centraal in onze marketingstrategie. Immers, we weten uit onderzoek dat gebieden die werken aan hun sociale meerwaarde succesvoller zijn. Daarbij maken wij gebruik van Storytelling – Campagne en Strategie – concept. Samen met de stakeholders gaan we op zoek naar de verhalen die het gebied uniek maken en betekenis geven. Verhalen beklijven en maken emoties los. Ze zorgen ervoor dat klanten van de plek gaan houden.

1: Het verhaal ontdekken

Mensen die verliefd worden op een plek, worden emotioneel geraakt. Dat werkt eigenlijk op precies dezelfde manier als bij personen. Ga jezelf maar na: om verliefd te worden moet iemand eerst je aandacht weten te trekken en je vervolgens kunnen laten zien waarom hij of zij uniek is. Met de Magic Places®-methode zoomen we in op doelgroepen en klantprofielen, ‘vangen’ we het DNA, kijken we naar trends en ontwikkelingen, analyseren we plussen en minnen en komen we uit op een onderscheidende positionering voor de stad of het winkelgebied. Als we die X-factor hebben ontdekt, is de basis voor magische aantrekkingskracht gelegd.

2: Het verhaal schrijven

Een Magic Place® heeft een sterke identiteit en presenteert zich als een merk, met een herkenbaar logo, passende huisstijl en look & feel. Een uitstraling die je overal terugziet: in de styling, de bewegwijzering, de gevelbelettering, de branchering, maar vooral ook in de verhalen en content. Alle uitingen onderstrepen de kernwaarden en de X-factor. Uiteraard op een originele, creatieve manier. Want wie niet opvalt, wordt niet gezien. Laat staan dat er een magische aantrekkingskracht ontstaat. Een sterk concept, creatief design en een consistente contentmarketing zijn dus nodig om onweerstaanbare aantrekkingskracht tot stand te brengen.

3: Het verhaal vertellen

In deze fase ontstaat de echte magische aantrekkingskracht. Nu gaan we het merk laden met prikkelende campagnes, promotionele acties en events. Met behulp van storytelling en social marketing waarbij we relevante content delen, bouwen we een community. Want daar gaat het om: laten zien waarom deze stad of dit gebied voor de klant van betekenis is. Waar nodig zetten we influencers (journalisten, bloggers en vloggers) in om dit verhaal te vertellen. We zorgen voor sterke aanwezigheid in de sociale media. Structureel, zodat er een top-of-mind positie ontstaat, die zorgt voor magische aantrekkingskracht en harde conversie: meer bezoekers, hogere bestedingen, meer omzet, meer waarde!

Mis onze nieuwsbrief niet langer!

Elke maand vertellen wij je de laatste nieuwtjes omtrent gebiedsmarketing.
Schrijf je nu gratis in en blijf op de hoogte!

WORD LID!

URBAN SOLUTIONS
Mis onze nieuwsbrief
niet langer!
Schrijf je nu gratis in
en blijf op de hoogte!
WORD LID!
close-link