Placemaking - Placebranding

De Speelpolder

Otterbroertjes Alex en Sander

Placemaking – Placebranding

De otterbroertjes Alex en Sander zijn de nieuwe bewoners van Alexandrium Shopping Center. In hun gloednieuwe speelpolder nodigen zij de kinderen van Alexandrium SC uit om allerlei spannende avonturen te komen beleven. Alex en Sander zijn niet zomaar een mascotte. Nu al vormt het duo een ijzersterke ‘brand’, compleet met eigen liedjes, een game en merchandising. Een geweldige manier om de band van de bezoekers met het centrum te versterken.

Kom met een voorstel voor de inrichting van een kidsarea in het vernieuwde Alexandrium Shopping Center. Adviseer ons over de ontwikkeling en inzet van een mascotte.

– Klépierre, team Alexandrium SC

In plaats van te brainstormen over design en invulling van een kidsarea, hebben we een team geformeerd van onze creatieven, de opdrachtgever én de ambassadeurs van Alexandrium SC. Deze laatste groep (frequente bezoekers met kinderen) waren al eerder betrokken bij de herpositionering van het centrum en wilden graag ook meedenken in dit traject. Met hen zijn we teruggegaan in het verleden naar de oorspronkelijke plek: de polder. Hoe zag die eruit? Wie waren de bewoners? Welk verhaal vertelt deze plek?
Op basis van die input hebben wij 3 concepten uitgewerkt voor een kidsarea en diens bewoner(s), de mascotte. Hoewel alle drie de concepten perfect zouden passen in het vernieuwde centrum, viel de keuze van het projectteam uiteindelijk op het otterduo Alex en Sander!
Voor Klépierre was dit een keuze waar lef voor nodig was. Twee mascottes zijn natuurlijk 2x zo leuk, maar ook 2x zo bewerkelijk en kostbaar! Toch zag Klépierre de meerwaarde van dit concept en mochten we dit verder uitwerken.
Behalve de ontwikkeling van de mascottes werd ook de kidsarea volgens dit concept uitgewerkt.
Gaandeweg bleek het concept zoveel potentie in zich te hebben, dat al snel werd besloten tot een uitbreiding met diverse gadgets en merchandising. Een sterke brand was geboren!

  • Het concept van Alex en Sander en de speelpolder is uniek: het team van @Klépierre en de ambassadeurs van Alexandrium SC hebben dit samen met ons bedacht en vormgegeven;
  • Het concept is gebaseerd op het DNA van Alexandrium SC: dit is de plek waar de otterfamilie van de twee broertjes vroeger ook al woonde;
  • Er is een lijn met merchandise ontwikkeld: knuffels, sleutelhangers, tattoo, kleurplaten, kleurpotloden en een originele kidsbox;
  • Er is een vending machine geplaatst waar je de diverse gadgets kunt bemachtigen;
  • In de kidsarea, die de toepasselijke naam speelpolder heeft gekregen, staat een zuil waar je geluidjes uit de natuur kunt horen en waar het verhaal van Alex en Sander wordt verteld;
  • Het liedje ‘Wij zijn Alex en Sander’ is regelmatig te horen door het hele centrum;
  • Op de website van Alexandrium SC vind je een speciale pagina voor Alex en Sander. Hier kun je ook de online game ‘Speelpolder Crush’ spelen;
  • De speelpolder is eenvoudig te vinden. In het hele centrum is de signing hierop aangepast.
  • Vele tientallen bezoekers bij de opening van de speelpolder en veel positieve reacties van ouders en hun kinderen.

Alexandrium Shopping Center

is met 140 winkels één van de grootste overdekte winkelcentra van de stadsregio Rotterdam. Ooit was het uit 1984 daterende centrum hét winkelgebied voor de regio, een positie die het centrum met een grootscheepse herontwikkeling en een nieuwe positionering (Fashion, food & fun for family & friends) aan het heroveren is. De nieuwe speelpolder met Alex & Sander is daarvan een belangrijk onderdeel, waarmee de band met huidige en nieuwe bezoekers versterkt wordt.

Meer weten over deze case?
Neem contact op met Rispa

Meer weten over deze case? Neem contact op met Rispa

Zie meer cases

Blog – nieuws

MagicPlaces Academy