’t Zoet Breda
Proef de toekomst

‘t Zoet Breda

Sommige dingen komen maar één keer in een mensenleven voorbij. Je beseft dan dat je goud in handen hebt. Iets unieks, zeldzaams, uitzonderlijks. De Provincie Noord-Brabant en de Gemeente Breda kregen daarom snel de handen op elkaar voor de aankoop van het terrein van de voormalige suikerfabriek CSM in Breda; 26 hectaren groot, liggend tegen het historische centrum van de stad en op een paar minuten wandelen van het internationale treinstation van Breda. Het terrein, dat veel Bredanaars vooral kennen vanwege de geur tijdens de bietencampagnes, heeft inmiddels een naam: ’t Zoet: De Sweetspot van Brabant. Dit gebied zal de komende jaren transformeren naar een voor Breda ongekende hoogstedelijke en internationale plek. Een nieuw stadsdeel dat een belangrijke bijdrage levert aan de stedelijke ontwikkeling van Breda.

Vraag

Stel een plan van aanpak op voor het bekendmaken van het concept Ontwikkelperspectief voor ’t Zoet, met als doel:

  • bekendmaking van (de plannen voor) ’t Zoet;
  • begrip en draagvlak voor het concept ontwikkelperspectief;
  • verrijking van het ontwikkelperspectief op basis van de opgehaalde input;
  • enthousiasmeren van de stakeholders.

– Gemeente Breda en Provincie Noord-Brabant

Oplossing

Omdat participatie hier hand in hand gaat met placemaking, placebranding en storytelling, is Urban Solutions gevraagd door Bureau Stroom (specialist in participatie) om deze opdracht gezamenlijk tot een succes te maken. Een krachtenbundeling, die zijn vruchten algauw afwierp: de combinatie van onze beide bureaus leverde een integraal plan van aanpak op, met enerzijds brede focus op maximale betrokkenheid en participatie (online en offline) en anderzijds een opvallend vormgegeven campagne (denk mee over de toekomst van ’t Zoet) inclusief de introductie van een mascotte, die zorgde voor reuring en enthousiasme.

Resultaat

  • Integrale aanpak van placemaking, participatie en branding
  • Groot bereik online en offline, veel waardevolle input opgehaald
  • Alle input zorgvuldig gebundeld en geordend in een ‘klanteisensysteem’, dat een uitstekende basis vormt voor toekomstige (participatie)trajecten
  • Vele positieve reacties op de campagne en op de introductie van mascotte Smart-e

Meer weten over deze case?
Neem contact op met
Linda Annink 06-22106924