10 jaar Urban Solutions: hoe het begon

Linda Annink, oprichter en directeur van Urban Solutions blikt terug naar het allereerste begin van ons bedrijf.
“Als kind had ik altijd al een passie voor verhalen vertellen. Ik las mijn neefjes en nichtjes voor en merkte hoe ik hen kon boeien door bijvoorbeeld met mijn stem en gezichtsuitdrukking meer spanning toe te voegen. In de voortuin van ons huis stond een muurtje. Daar liet ik hen plaatsnemen en hield hen dan urenlang bezig met verhalen uit dikke sprookjesboeken. Later, op de middelbare school, zag ik hoe sommige leraren met deze kunst het verschil konden maken. Mijn favoriete geschiedenisleraar, meneer Bakker, wist leerlingen die bij een andere docent voor hetzelfde vak in slaap vielen, tijdens zijn lessen op de punt van hun stoel te krijgen, muisstil. Gewoon, omdat hij prachtig kon vertellen. Veel van die verhalen herinner ik mij nog heel goed.

Van hobby naar professie

Toen ik later in de uitgeverij en PR terechtkwam, heb ik van mijn hobby, verhalen vertellen, mijn beroep gemaakt. Ik heb het altijd fantastisch gevonden om naar mensen te luisteren, hen te interviewen en te horen spreken over hun drijfveren en beweegredenen. In die periode ben ik veel inspirerende personen tegengekomen die een interessant verhaal te vertellen hadden, maar dat zelf niet goed voor het voetlicht kregen. Auteurs, die geweldige boeken schreven en wie ik kon helpen door hun visie te delen met het grote publiek. En ik verwierf een belangrijk inzicht, namelijk dat alles en iedereen een X-factor heeft. En dat je, om succes te hebben, die X-factor moet vinden en onder de aandacht moet brengen. Dat is hoe ik het nu nog steeds doe en wat in feite de basis is van de MagicPlaces® methode die we bij Urban Solutions toepassen.

Hoe het verder ging

In 2010 heb ik Urban Solutions opgericht. Het idee ontstond toen ik tijdens een vakantie op het strand in Santiago de Cuba nadacht over … eigenlijk over niets. Men zegt dat de beste ideeën ontstaan op momenten dat je helemaal ontspannen bent en afstand hebt genomen van de dagelijkse waan. Dit was zo’n moment.

10 jaar © Urban Solutions gebiedsmarketing I vastgoedmarketing

Hoewel ik bij toeval in de sector van (winkel)vastgoed terecht ben gekomen – als beginnende zelfstandige ondernemer won ik een pitch voor de PR van een nieuw te ontwikkelen winkelcentrum in Amersfoort –, ontdekte ik al snel dat ook hier de kunst van het verhalen vertellen in grote mate bijdraagt aan het succes. Steden, gebieden, locaties en gebouwen hebben allemaal een verhaal en als het je lukt dat verhaal zo overtuigend mogelijk te vertellen, kun je je doelgroepen ermee in het hart raken, verleiden en binden.
Urban Solutions is inmiddels uitgegroeid tot een fullservice communicatiebureau op het gebied van gebieds- en vastgoedmarketing. Ik ben ongelooflijk trots op ons team dat zich in deze niche heeft weten te specialiseren en gedreven is om elke dag nog beter te worden in het helpen van onze opdrachtgevers. Helemaal fantastisch is het natuurlijk dat ik de passie, die ik al van kinds af aan voel, nu met hen kan delen: het ontdekken en doorvertellen van verhalen. Wij worden elke dag blij van inspirerende plekken en gebouwen. We laten ons meenemen door de historie, de mensen en de omgeving en het geeft elke keer weer een enorme voldoening als we de pareltjes hebben gevonden waarmee we mensen kunnen verleiden om er een bezoek te brengen, er te gaan winkelen, werken of wonen.

MagicPlaces®

We hebben onze methode MagicPlaces® genoemd. Ik ben ervan overtuigd dat dit is wat we met onze verhalen doen: een vleugje magie toevoegen aan een stad, gebied, locatie of gebouw. Wij beloven onze klanten gelukkige bewoners, meer bezoekers en meer bestedingen door magische aantrekkingskracht. Dat doen we door met de bewoners en gebruikers van het gebied de X-factor te ontdekken en die samen vorm te geven. Zo ontstaat een MagicPlace®, altijd met aandacht voor de mens en de directe omgeving. Door vervolgens verhalen te vertellen geven we de plek betekenis. Onze werkwijze zorgt daarom ook altijd voor grote betrokkenheid. Bewoners of ondernemers in een gebied herkennen zich in de verhalen, voelen zich trots en helpen graag mee om ze verder te vertellen.

Dat we met onze campagnes regelmatig prijzen winnen, is een mooie kroon op ons werk. We zijn er niet alleen heel erg trots op, het is voor ons ook de erkenning van wat altijd de rode draad in mijn persoonlijke leven is geweest en waar wij als team heilig in geloven: de kracht van samen een verhaal vertellen.“