Een nieuw geluid
GenZ

Sinds kort loopt bij Team Urban Solutions de 17-jarige Esra stage. Een van zijn opdrachten is om ons inzicht te geven in wat zijn generatie bezighoudt. Esra is begonnen om ons wat eigentijdse taalkennis bij te brengen. Zo weten we inmiddels waar de afkortingen HMU (Hit me Up) en SMH (Shake my Head) voor staan, dat ik mij vooral niet als een ‘Karen’ moet gedragen en dat we op de social media soms best ‘lowkey’ trots mogen zijn op onze projecten. Marketing is ‘all about’ je doelgroep kennen en bereiken. En daarin speelt GenZ voor alle merken en organisaties de komende tijd een hoofdrol. Hoe kunnen (winkel)gebieden voor deze generatie van betekenis zijn?

Aanpakkers

Wil je als merk of als (winkel)gebied de jonge Generatie Z bereiken, dan moet je van goeden huize komen. Onze toekomstige volwassenen zijn namelijk continu online en switchen snel tussen diverse kanalen, vooral YouTube, Instagram, Snapchat en TikTok. Ze zijn niet makkelijk te vangen. Maar kom je met content die aansluit bij hun passies, interesses en toekomstverwachtingen dan heb je hun volledige aandacht.

Behalve met het internet zijn deze jongeren opgegroeid in een onzekere wereld. Met dreigingen van oorlog, corona, woningnood, eenzaamheid, inflatie en klimaatverandering. Dit heeft ze gemaakt tot hoe ze zijn: echte aanpakkers, die voor zichzelf en voor hun mening uitkomen, zich bewust van de enorme problemen waar we in de wereld mee te kampen hebben. Ze denken goed na over welke rol zij hierin vervullen en verwachten van oudere generaties en van merken en organisaties dat die dat ook doen en met oplossingen komen.

Schrijf je in!

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Vier tot zes keer per jaar ontvang je onze nieuwsbrief. Dan delen we vergelijkbare content, inspirerende cases en nodigen je uit voor webinars.
Schrijf je in!

Re-connect

Die oplossingen zoeken zij in het creëren van een betere wereld voor zichzelf, voor hun omgeving en voor het milieu. Welzijn is voor hen belangrijker dan welvaart. ‘Re-connect’ wordt het sleutelwoord voor de komende jaren. We moeten weer verbinding zoeken met onszelf: meer aandacht schenken aan onze mentale gezondheid. Omgevingen creëren met minder stress, minder prikkels. Verbinding met anderen: elkaar weer in het echt ontmoeten en aandacht geven. Echte aandacht, die niets te maken heeft met de hoeveelheid likes op Instagram. We weten allemaal dat er in coronatijd een explosieve groei van depressiviteit onder jongeren is ontstaan. De behoefte om dat te veranderen is groot. En uiteraard moeten we weer in verbinding komen met onze basis, de planeet. Met een grote liefde maar vooral ook zorg voor de natuur, voor plant en dier. De Zweedse klimaatactiviste Greta Thunberg (17) is met haar groene missie bij uitstek een voorbeeld van en voor GenZ.

MagicPlaces®

Als ondernemers, ontwikkelaars en marketeers zijn we elke dag bezig om betekenis te geven aan onze (winkel)gebieden. ‘We create MagicPlaces®’, beloven we bij Urban Solutions. Natuurlijk kan die magie alleen maar ontstaan als we de wensen en behoeften van onze GenZ-ers serieus nemen en daadwerkelijk samen met hen naar oplossingen op zoek gaan. Over de hele wereld en ook in Nederland zie je daar al mooie voorbeelden van. The House of Rituals in Amsterdam heeft een unieke Mind Spa, waar je terecht kunt voor een state-of-the art Brain Massage, een sessie in de Breathing Bubble en diverse meditaties. Ik kwam een voorbeeld tegen van een supermarkt in Spanje met een minimalistisch interieur: strak, ruimtelijk en wit, ontdaan van alle prikkels. In Amerika is het initiatief ontstaan voor een Human Library, waar je geen boeken, maar mensen kunt ‘lezen’ door met ze in gesprek te gaan. Ook de Jumbo Kletskassa is een prachtig voorbeeld van hoe je de interactie tussen mensen kunt stimuleren. En overal zie je al voorbeelden van hoe we proberen de natuur dichter bij huis te brengen. Het spectaculaire indoor regenwoud in Changi Airport in Singapore spreekt uiteraard voor zichzelf, maar ook op veel kleinere schaal speelt dit thema. Denk bijvoorbeeld aan het recentelijke succes van de Rotterdamse Daken Dagen.

Plantenlab

Voor marketeers van winkelcentra en (winkel)gebieden moet het niet moeilijk zijn om deze thema’s te vertalen in de programmering, jaarplannen, activaties en events. Terwijl ik dit schrijf vindt op het Sint Jorisplein in Amersfoort, een winkelgebied waar Urban Solutions al vele jaren de marketing voor verzorgt, voor de tweede keer Het Plantenlab plaats: een verrijdbare kas, die van het winkelcentrum voor één dag een groene oase maakt. Compleet met plantendokter, workshops en selfiespots. Jongeren in de leeftijd van 16-26 zijn de voornaamste doelgroep van dit centrum. Het Plantenlab is hier dan ook een enorme hit. En zo zijn wij as we speak bezig om voor onze projecten het programma voor 2023 in te vullen met campagnes en events die aansluiten bij de thema’s die er op dit moment toe doen: activiteiten die een plek écht betekenis geven.

Onze stagiair Esra gaat ons daarbij helpen. Hij is een echte GenZ-er: maatschappelijk bewust en open minded. Het is enorm waardevol om iemand van zijn generatie in ons team te hebben. ‘Bring new voices into your business’, is de les die ik geleerd heb van mijn favoriete coach Tony Robbins. Als je wil vernieuwen, zorg dan voor nieuw geluid.

Vind je het leuk om ons nieuwe geluid te horen? Bel of mail. We staan altijd open voor een potje sparren. En misschien wil Esra zijn GenZ Woordenlijst dan wel met je delen!

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!