Make it happen!
3 succesversnellers bij gebiedsmarketing

Vaak hoor je dat de coronacrisis bepaalde ontwikkelingen heeft versneld, zoals de urgentie voor traditionele monolitische winkelgebieden of bedrijventerreinen om te transformeren naar multifunctionele woon-, werk- en recreatiegebieden. Plekken waar mensen graag wonen en komen, om verschillende redenen, maar vooral ook om andere mensen te ontmoeten. Die verandering is hard nodig, willen deze gebieden in de toekomst hun relevantie en levendigheid behouden. Steeds meer zie je gemeenten, ontwikkelaars, vastgoedeigenaren, ondernemers zich nu gezamenlijk buigen over deze transitieopgave, die voor de komende jaren ongetwijfeld voor veel gebieden en partijen de grootste uitdaging zal vormen. Marketing en communicatie kunnen in dit proces een belangrijke rol spelen. Ik zal dat hier uitleggen.

Verandering veroorzaakt stress

Een gebiedstransformatie lukt alleen als alle stakeholders in het gebied zich hiervoor inzetten. Zij moeten samen de stip op de horizon zien en tegelijkertijd oog hebben voor elkaars individuele belangen. In een gezamenlijke gebiedsvisie kun je veel uitgangspunten en randvoorwaarden vastleggen, maar daarmee ben je er nog niet. De transformatie slaagt pas echt als iedereen in actie komt en de verandering ook daadwerkelijk ervaart. Wat echter lastig is, is dat de meeste mensen verandering niet omarmen. Ook al zéggen ze dat ze moeten en willen veranderen, hun gedrag laat vaak het tegenovergestelde zien. Mensen zijn nu eenmaal van nature behoudend, voorzichtig en risicomijdend. Verandering associëren we vaak met verlies, alsof we iets moeten achterlaten; dat roept gevoelens van angst en onzekerheid op en daar zitten we in deze onzekere tijd natuurlijk niet op te wachten. Willen we dus voortuitgang, dan moeten we ervoor zorgen dat de boogde verandering andere associaties oproept. Dit is het moment waarop marketing en communicatie als aanjagers om de hoek komen kijken.

Positieve vibe

Uit onderzoek blijkt dat in vrijwel alle veranderingsprocessen er één kritische succesfactor aan te wijzen is en dat is: een positieve mindset! In maar liefst 80% van alle gevallen blijkt dat dit de reden is waarom sommige transformaties wel soepel verlopen en andere niet of minder snel. In slechts 20% van de gevallen gaat het om obstakels als (te) diverse belangen, gebrek aan geld, budget, kennis, inzicht et cetera. Maar uiteindelijk zijn deze laatste factoren allemaal op te lossen als die positieve vibe onder de deelnemers aan het proces voldoende aanwezig is. Goed nieuws voor de marketeers en communicatiemensen onder ons: wij weten immers als geen ander hoe we een positieve mindset in het hoofd van onze doelgroepen kunnen creëren!

Positieve vibe

Uit onderzoek blijkt dat in vrijwel alle veranderingsprocessen er één kritische succesfactor aan te wijzen is en dat is: een positieve mindset! In maar liefst 80% van alle gevallen blijkt dat dit de reden is waarom sommige transformaties wel soepel verlopen en andere niet of minder snel. In slechts 20% van de gevallen gaat het om obstakels als (te) diverse belangen, gebrek aan geld, budget, kennis, inzicht et cetera. Maar uiteindelijk zijn deze laatste factoren allemaal op te lossen als die positieve vibe onder de deelnemers aan het proces voldoende aanwezig is. Goed nieuws voor de marketeers en communicatiemensen onder ons: wij weten immers als geen ander hoe we een positieve mindset in het hoofd van onze doelgroepen kunnen creëren!

Succesversnellers bij gebiedstransformaties

Laten we nu eens kijken hoe we deze kennis uit de gedragsleer kunnen toepassen in onze praktijk van gebiedstransformaties. Bij Urban Solutions werken wij met de door onszelf ontwikkelde MagicPlaces®-methode. Deze bestaat uit 3 stappen: het verhaal ontdekken, het verhaal vertellen en het verhaal schrijven. In elke stap zit een succesversneller, een soort van cliffhanger, die je kunt gebruiken om ervoor te zorgen dat in het transformatieproces de deelnemers telkens worden uitgedaagd om verder te gaan en de volgende stap te zetten. Ofwel: zó creëer je in een mum van tijd een positieve vibe!

Schrijf je in!

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Vier tot zes keer per jaar ontvang jij onze nieuwsbrief. Dan delen we vergelijkbare content, inspirerende cases en nodigen je uit voor webinars.
Schrijf je in!

1. Formuleer een inspirerende X-factor

In onzekere tijden, in tijden van verandering, gaan mensen op zoek naar houvast. Op zoek naar nieuwe kansen, nieuwe doelgroepen, een nieuwe identiteit, een nieuw verhaal. Zo’n nieuwe identiteit moet inspirerend en uitdagend zijn. Het moet zo’n machtig en pakkend verhaal zijn, dat iedereen er blij van wordt, energie van krijgt en bereid is om er de schouders onder te zetten. De gedroomde nieuwe toekomst komt daarmee een stukje dichterbij. Wij noemen dat de kracht van een inspirerende X-factor, een onderscheidende missie of merkbelofte die de gezamenlijke droom van de stakeholders vormgeeft. Met een inspirerende X-factor krijg je de stakeholders direct in de actiemodus. Het is de rode draad van het nieuwe verhaal dat je van nu af aan samen voor het gebied gaat schrijven en vertellen.

2. Maak zichtbaarheid topprioriteit

“Als het in de krant staat is het waar.” Dat gold althans nog in de tijd dat ik afstudeerde in de PR. Inmiddels is het medialandschap totaal veranderd en krijgen we elke dag wel fake news om onze oren. Maar het principe werkt nog steeds: als je jouw verhaal verteld krijgt in de media – en dan bedoel ik earned media, dus blogs, vlogs, artikelen en interviews die journalisten over jouw gebied publiceren omdat je nieuwswaardig bent – kun je onder jouw doelgroep impact maken. Maar er gebeurt nog iets anders, iets bijzonders: het zet tegelijkertijd jouw stakeholders in beweging. Doordat zij hun eigen verhaal teruglezen en bevestigd krijgen, ontstaat er een gevoel van trots. En wat nog leuker is: ze gaan zich ernaar gedragen! ‘Ziendoen’ of ‘Neuro coupling’ wordt dat in de gedragsleer ook wel genoemd. Er is immers nu een belofte, die moet worden ingelost. Zichtbaarheid in de media, door te zorgen voor relevant en opvallend nieuws, heeft dus een versterkend en versnellend effect op het transformatieproces.

3. Creëer een wow-effect

En wel onmiddellijk. Je hoort het wel vaker bij veranderingsprocessen: de eerste stap zetten is altijd een belangrijke mijlpaal. Het verandert de droom in een daad en werkelijkheid. Dromen, durven, doen! Bij gebiedsmarketing gaat dat op precies dezelfde manier. Je plant letterlijk een baken in de grond. Een geweldig kunstwerk bijvoorbeeld, een opvallend statement, een hilarische guerrilla-actie, iets waarmee je indruk maakt. Denk aan het aardvarken in Arnhem of het enorme beeld van de Poortwachter voor de nieuwe rechtbank in Amsterdam. Het zet de plek direct op de kaart en draagt een belofte in zich: dit is een place to be! Zo’n wow-effect werkt, net als zichtbaarheid, twee kanten op: voor de bezoekers zorgt het voor een bijzondere beleving. Een wow-ervaring maakt dat bezoekers het gebied positief beoordelen en het gaan aanbevelen. Dat leidt vervolgens weer tot positieve resultaten voor de stakeholders en een bevestiging dat men op de goede weg is. Daarom is het zo belangrijk dat de kracht van een wow-effect al vroeg in het proces moet worden ingezet. Het zorgt bij uitstek voor positieve vibe en is daarmee een krachtige aanjager in het transformatieproces.

Integreer deze succesversnellers in je marketingstrategie en je kunt ermee gebiedstransformaties versnellen en laten slagen. Met marketing en communicatie kunnen we een fantastische bijdrage leveren aan de uitdaging waar onze sector voor staat: het heruitvinden van onze binnensteden, winkelgebieden, bedrijventerreinen, kantorenparken en vastgoedprojecten. Met de kennis en inzichten uit onze discipline kunnen we de sector helpen om betekenisvolle plekken voor de toekomst te creëren. Ik zeg: een inspirerende missie!

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!