Het jaar van de transformaties
Terugblikken

December. De maand van terugblikken. Voor Urban Solutions stond dit jaar in het teken van gebiedstransformaties en herontwikkelingen. Veel winkelgebieden, monofunctionele, vaak verouderde bedrijventerreinen en kantorenparken in Nederland gaan een nieuwe toekomst tegemoet als multifunctionele, weer levendige stadskernen of moderne, duurzame woon-/werkgebieden. Onze ervaring is dat je met branding, marketing en communicatie hier een belangrijke bijdrage aan kunt leveren en zelfs een aanjagende rol kunt vervullen. Laat me even uitleggen hoe dat zit.

Nieuwe identiteit, nieuw verhaal

Elke transformatie vraagt om een nieuwe identiteit, een nieuw verhaal. Zo’n verhaal geeft richting aan alle stappen die er in het kader van de herontwikkeling worden genomen. Het kan een stip op de horizon zijn voor alle betrokkenen en het heeft daardoor ook een sterk verbindende functie. Zo hebben wij dit jaar vele nieuwe verhalen geschreven en die vervolgens uitgewerkt tot pakkende merkconcepten en marketingstrategieën, samen met bewoners, ondernemers en andere stakeholders. Van Veendam tot Rijswijk. En van Wageningen tot Rotterdam. Het schrijven van een verhaal is zinvol voor alle typen gebieden, groot of klein. Het verhaal van Bogaard stadscentrum heeft evenveel toegevoegde waarde voor de transformatie van het gebied als dat voor het Huygenskwartier in Voorburg. Verhalen hebben nu eenmaal de mooie eigenschap dat zij de aandacht vangen en vasthouden en mensen in het hart kunnen raken.

Schrijf je in!

Ja, ik wil op de hoogte blijven!

Vier tot zes keer per jaar ontvang je onze nieuwsbrief. Dan delen we vergelijkbare content, inspirerende cases en nodigen je uit voor webinars.
Schrijf je in!

Klaar voor de toekomst

Niet alleen gebieden die nieuw leven moet worden ingeblazen, ook kernen die nog prima functioneren maar zich nu al willen voorbereiden op de toekomst hebben wij dit jaar geholpen. Net als steden en regio’s die zichzelf prominenter op de kaart willen zetten. Bijvoorbeeld met een scherpe herpositionering of een nieuwe communicatiestijl. Een frisse, eigentijdse uitstraling maakt meestal dat bewoners, ondernemers of andere stakeholders algauw weer trots kunnen zijn op hun centrum. En dat heeft uiteraard een positief effect op de samenwerking. Recentelijk hebben wij Alexandrium Shopping Centre en SC Overvecht aan onze portefeuille mogen toevoegen. Twee grote namen waar wij enorm trots op zijn. Goed functionerende winkelgebieden, die wij mogen helpen met een nieuwe look & feel en communicatie rondom de op handen zijnde renovatie.

Academy

Dat gebiedstransformaties hét thema zijn van dit moment, hebben we ook gemerkt aan de aandacht voor de Urban Solutions Academy. Dat was best een spannende stap, maar we hebben hem vol vertrouwen genomen en met resultaat! Dit jaar is de cursus Succesvolle Gebiedsmarketing van start gegaan met een direct al volgeboekte editie. In de cursus komen alle aspecten van gebiedsmarketing aan de orde, van placemaking en branding tot participatie en communicatie. Ook voor de onlangs gelanceerde e-learning serie hebben zich inmiddels de eerste cursisten gemeld. Tijdens de Provada, afgelopen oktober, trok onze masterclass over gebiedsmarketing een volle zaal. We vinden het geweldig dat wij op deze manier onze kennis en expertise kunnen delen met collega’s uit het vakgebied!

Het was, kortom, een jaar waarin Urban Solutions niet stil heeft gezeten. En dat is een understatement. De markt is volop in beweging, zo blijkt wel en wij spelen daar graag onze partij in mee. We hebben ons team uitgebreid en we verwachten het komende jaar verder te groeien. We zijn klaar voor al die mooie, nieuwe, spannende transformaties die in Nederland op stapel staan. We make it happen!

Deel Dit Verhaal, Kies Je Platform!